En tant que teixit associatiu, les entitats gaudeixen de canals propis per participar en la definició de les polítiques públiques de la ciutat.
El Registre municipal d'Entitats
1. És el registre administratiu en el que s'inscriuen les associacions, grups
estables i fundacions sense afany de lucre que tinguin el seu àmbit d'actuació principal a la ciutat. S'entén per grup estable l'agrupació de més de 25 persones que es comprometen a posar en comú recursos econòmics i/o personals, sense ànim de lucre, amb l'objectiu d'assolir determinada finalitat d'interès general sense haver estat inscrita al Registre d'Associacions de la Generalitat de Catalunya o del Ministeri de l'Interior o qualsevol altre de funcions similars.
2. El registre té un caràcter públic i la seva finalitat és permetre a l'Ajuntament
conèixer el nombre d'entitats existents a la ciutat, els seus objectius i la
seva representativitat, amb l'objecte de fer una efectiva activitat
classificatòria i afavorir el foment de l'associacionisme ciutadà.
3. El manteniment actualitzat de les dades del Registre municipal d'entitats es
portarà des del departament de Participació Ciutadana o la unitat orgànica
que determini l'organització municipal.
4. Les inscripcions es faran a sol·licitud de les entitats interessades, que
hauran d'aportar les dades o documents següents:
- Formulari d'inscripció al Registre municipal d'entitats.
- Estatuts de l'entitat
- Número d'inscripció en el Registre General d'Associacions o Fundacions
de la Generalitat i en altres registres públics.
- Domicili social
- Nombre de socis de l'entitat
- Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius
5. En cas que el domicili social que figuri als estatuts o formulari d'inscripció
no correspongui a Sant Cugat, caldrà que l'associació acrediti tenir en
aquesta ciutat un àmbit d'actuació amb entitat pròpia ja sigui a través d'una
divisió organitzativa o d'activitats específiques i periòdiques.
6. L'Ajuntament notificarà a l'entitat la seva inscripció en el termini de 15 dies
a la recepció de la sol·licitud d'inscripció acompanyada de les dades
esmentades. A partir d'aquest moment es considerarà donada d'alta a tots
els efectes.
7. Les modificacions de dades hauran de ser comunicades per l'entitat tan
bon punt es produeixin. Quan l'Ajuntament ho requereixi, les entitats
aportaran al Registre l'actualització pertinent sobre els canvis o modificació
de dades, estatuts i membres de la junta directiva, així com el nombre de
socis a 31 de desembre.
8. L'Ajuntament podrà donar de baixa del Registre, d'ofici, aquelles
associacions, fundacions o grups que romanguin inactives o que no hagin
notificat les modificacions de les dades registrades, quan se'ls hagi requerit
a dits efectes .
Centre de recursos per les entitats ciutadanes
1. L'Ajuntament posarà a disposició de les entitats i associacions sense afany
de lucre del municipi un centre de recursos per tal de facilitar suport a la
seva tasca, en forma d'informació i assessorament, cessió d'espais i
formació. L'oficina ajudarà a difondre les entitats del municipi i la seva
activitat entre la població,per tal de promoure el creixement del moviment
associatiu.
2. L'Ajuntament oferirà un portal municipal a Internet per les entitats del
municipi, per tal de promoure la presència a la xarxa del moviment
associatiu. Així mateix, es facilitarà la creació d'espais web vinculats al
portal a les entitats amb seu a Sant Cugat.
Mitjans municipals al servei de les entitats
L'Ajuntament dins de les seves possibilitats materials i funcionals haurà de
facilitar suport tècnic, material i econòmic a les entitats, tot regint-se pels criteris
de respecte a l'autonomia i d'afavoriment de la fortalesa del teixit associatiu de
la societat civil. Les entitats hauran de justificar documentalment la destinació
d'aquests ajuts.
Ús dels equipaments municipals
1. Els equipaments cívics, socials, culturals i esportius de l'Ajuntament
podran ser utilitzats temporalment per les entitats de manera continuada o
puntual d'acord amb el Reglament de funcionament dels equipaments
municipals.
2. Pel bé de l'autonomia de les entitats, per afavorir els inicis de les noves i
pel màxim aprofitament dels equipaments municipals que són un be escàs
a la ciutat, l'autorització d'ús continu tindrà caràcter temporal determinat i,
quan calgui, podrà prorrogar-se. Per les mateixes raons es reduirà al mínim
l'ús privatiu d'espais i se'n fomentarà tant com sigui possible l'ús compartit
Suport econòmic i d'altres recursos municipals per les entitats
1. Les entitats inscrites al Registre municipal d'entitats que acreditin la
realització d'activitats podran acudir a les convocatòries públiques de
l'Ajuntament per sol·licitar subvencions i altres ajuts a prestar per part
municipal, sempre que s'ajustin als criteris i determinacions de les
convocatòries de subvencions o ajuts.
2. Les bases de les convocatòries dels ajuts es regiran d'acord amb el
reglament municipal de subvencions. En qualsevol cas es procurarà
potenciar les entitats que realitzin activitats d'interès per a la ciutat i els
seus ciutadans.