Òrgans territorials que fan arribar propostes a l'Ajuntament en relació al funcionament dels barris i del municipi.
Definició
Són òrgans de participació territorial de caràcter consultiu, dels quals es dota
l'Ajuntament de Sant Cugat per assessorar-se i rebre propostes de la
ciutadania respecte el funcionament del barri i del municipi.
Els Consells de Barri aborden diferents objectius i esdevenen essencials per
aproximar la gestió municipal al ciutadà. Les funcions bàsiques d'aquests
òrgans van encaminades a permetre la màxima participació dels veïns i veïnes,
col·lectius i entitats dins l'activitat pública i en especial dins el seu barri; facilitar
la més àmplia informació i publicitat sobre les seves activitats i acords; garantir
l'efectivitat dels drets i els deures dels veïns i veïnes i fomentar
l'associacionisme.
Funcions
a) Informar, a iniciativa pròpia o de l'Ajuntament, de les propostes municipals
que afectin el barri i dels projectes d'interès global de ciutat.
b) Formular propostes per a resoldre els problemes que els afecten.
c) Fer propostes de noves actuacions a l'Ajuntament.
d) Demanar i rebre informació sobre temes del seu interès.
e) Proposar la realització d'audiència pública.
f) Proposar les inversions que cal fer en el barri per tal que es tingui en
compte en el moment d'elaborar els pressupostos municipals.
g) Fomentar la coordinació entre els veïns i veïnes i les associacions del barri
i entre aquests i l'Ajuntament.
h) Emetre i formular propostes i suggeriments en relació amb el funcionament
dels serveis, els organismes públics municipals i les necessitats del barri.
i) Supervisar el funcionament del centre cívic del barri.
j) Demanar la creació de comissions de treball per fer el seguiment i consulta
dels temes de competència i interès per al barri.
k) Fer propostes per l'elaboració de les polítiques culturals, esportives,
juvenils i de gent gran relatives al barri.
l) Posicionar-se en els temes territorials o temàtics que desenvolupin altres
administracions i que tinguin repercussió en el barri.
m) Facilitar mecanismes de participació i consulta dels ciutadans/nes del barri.
n) Designar els seus representants al Consell de Ciutat. A l'inici de cada
mandat, un cop constituït el consell, aquest haurà de designar per consens
un representant al Consell de Ciutat.
Composició
1. El Consell de Barri estarà format pels següents membres:
- La presidència del Consell de Barri serà exercida pel regidor/a del barri.
- El/la sotspresident/a serà un ciutadà o ciutadana de consens,
vinculat/da a la vida social o associativa del barri i serà nomenat pel
president.
- Un representant de cada Grup polític municipal.
- Representants de les entitats i associacions de veïns del barri, que
constin inscrites al Registre municipal d'entitats.
2. També podran participar a les sessions del Consell de Barri els ciutadans i
ciutadanes, veïns del barri, que ho desitgin, així com els professionals
d'equipaments i serveis públics vinculats al barri, que l'Ajuntament
determini, en el supòsit que aquest consideri convenient la seva
col·laboració. També podran participar en el consell, amb veu però sense
vot, tècnics/ques municipals o d'altres administracions i experts, quan ho
requereixin els temes que es tractin.
Àmbit d'actuació i desenvolupament de les sessions
1. Hi haurà un Consell de Barri als barris de Les Planes, Mira-sol i La
Floresta, al Centre Est i Centre Oest. En cas que l'Ajuntament ho consideri
necessari per raó del creixement futur del municipi, es podran crear
consells de barri en altres sectors de la ciutat.
2. Les sessions seran convocades públicament per l'alcalde/essa o el
president/a del Consell de Barri.
3. Les sessions s'estructuraran en dos blocs; en primer lloc s'abordaran els
punts fixats a l'ordre del dia, i a continuació es debatrà sobre les actuacions
del territori i es farà el seguiment dels temes relatius al barri.
4. El Consell celebrarà sessió ordinària cada tres mesos i extraordinària quan
la Presidència estimi necessari de convocar-la, o quan ho demanin un terç
dels seus membres i en aquest cas en la convocatòria la data de celebració
no podrà diferir-se més de 15 dies.
5. Les sessions del Consell tindran caràcter públic.
6. Tenint en compte les seves funcions d'informació, consultives i
deliberatives, les propostes que en sorgeixin hauran de ser aprovades per
consens.
7. El Consell nomenarà un secretari d' entre els seus membres, que aixecarà
les actes de les sessions.
Organització
1. La seu del Consell de Barri haurà de tenir una capacitat funcional
adequada i trobar-se suficientment dotada, i haurà de residenciar-se
preferentment a l'immoble en que es trobi la instal·lació municipal de major
entitat a cada barri.
2. En totes les seus dels Consells de Barri i en lloc fàcilment accessible haurà
d'haver-hi un tauler d'anuncis en el que es publicaran tant les actes del Ple
del Consell de Districte, com les actes del Ple i les de la Comissió de
Govern Municipal, així com les altres comunicacions de l'Ajuntament i
també els edictes i comunicacions d'interès general.